reis-log.reismee.nl

verslag IJsland 2008

ijsland een geweldige land om op vakantie te gaan. De eiland heeft vele lege vlaktes en mooie vulkanen en glesjers de kleine heet myrdalsjökull en de grote heet vatnajökull.
Het begon op 30 juni 2008. Heb ik een Vakantie geboekt naar ijsland met de reis gezeldschap djoser om 2uur s'middags op schiphol om richting ijsland te gaan met de vliegtuig iceland air. Om drie uur (de locale tijd in ijsland) aankomst in keflavik op de vleigveld stond de reisbegelijder op ons te wachten. ( 22 reisigers die ook met djoser mee gingen) Na verloop van tijd stapten we in de bus die voor ons bestemd was en toen begon de rondreis door Ijsland. De eerste dag vanaf keflavik gingen we naar benden richting de bleu lagoon waar we een warme duik namen. Het water van de bleu lagoon voelt tussen de 37-39°C aan. (voor video promotie (klik hier )Het is goed voor je huid . En daarna reden we door naar de eerste accomadatie waar we verbleven voor een nacht. De volgende dag gingen we naar phingvellir is een natuurgebied waar de Europesen en Noord Amerikaanse platen zijn die van elkaar kunnen bewegen en waar de Ijslandse parlement bij een kwam in 930 aan de grootste meer van Ijsland. Naar verloop van tijd reden we weer door richting gysir en gullfoss. De goude cirkel in Ijslandse monden. De Ijslandse hitte springbronnen zijn wereld beroemd. Er is 1 springbron die vroeger nu niet meer 60 meter om hoog spoot, zijn broertje de kleine geysir die spuit ieder 5 tot 8 minuten uit en is z'n 20 meter hoog . Je moet wel geduld hebben om een foto te kunnen maken. Na een poos gingen we naar gullfoss. Gullfoss foss (foss betekend waterval) is een waterval dat in twee treden naar benden valt de kloof in die 70 meter diep is 20 meter breed en 2,5 kilometer lang is . De gullfoss maakt een onderdeel uit van de '' goude circle' de trappen staan bijna haaks op elkaar. De volgende dag gingen we richting de natuurpark uit waar lavavelden waren van een vulkaan de naam landmannalaugar betekend: hete bronnen in het land van de mensen uit het gebied land ( een gedied rond de plaats hella) waar vlak bij ten ooste van ijsland de beroemde vulkaan hekla is die is al een aardig tijd actief. We liepen een tocht door de lava velden de foto's zegen meer( zie fotoalbum) op de lava stenen groei mos op en tal rijke kleuren varieren van rood geel bruin en groen-blauw. De reis vervolgden richting de seljalandsfoss waar we een kijk je gingen nemen bij een waterval waar je achterlangs kan lopen. Je moet niet bang zijn om nat te worden. Seljalandsfoss is een waterval van 65 meter hoge waterval in het zuiden van Ijsland.

Dsc00970
Wij vervolgde ons route langs de voet van de kleine gletsch mýdalsjökull waar ook een hele bekende waterval skógar is. En deze waterval is 60 meter hoog en 25 meter breed skógar ligt vlak bij het plaatje skógar waar we een nacht verbleven. De skógar rivier stroomt nu daar over de rand van een klif van een voormalige kunstlijn van ijsland. het verhaal gaat dat parisval porolfosson, een van de kolonisten van ijsland een kist met goud verborgen had achter de waterval. De volgende dag gingen we naar lakagigar ( laki) is de gevaalijkste vulkaan hij is in 1783 voor het laats uitgebarten het was ook de grootste uitbarsting ooit is geweest. De gedurende 9
Dsc00988_2
maanden durende uitbarsting van 8 juni 1783 tot 7 februari 1784 werd een openvlakte van 563 km2 met een meters dikke lagen lava bedekt. Het begon met een golf van veroestende aarbevingen die het zuiden en zuidwesten van ijsland getijsterd werd waar bij terminsten 90 boerderijen verwoest werden zie foto van de vulkaan.Wij vervolgden onze reis naar de grootste glesjer van europa waar we een mooi wandeling gingen maken. Deze gletsjer ook wel genoemd naar vatnajokull,is een mooi groot ijs landschap om te zien. Ter vergelijking, de gletsjer is groter dan alle gletsjers in de Alpen en Noorwegen bij elkaar. De gletsjer bevindt zich in het zuidoosten van IJsland Vatnajökull heeft een oppervlakte van ongeveer 8100 km² en bedekt hierdoor 8% van het areaal van IJsland met een ijskap die
Dsc01050
(foto Laki) tot 1000 m dik is. De Vulkaan Hvannadalshnjúkur (2109 m), IJslands hoogste punt, ligt aan de zuidrand van Vatnajökull. Naast deze vulkaan bevinden zich onder de gletsjer enkele van de meest actieve vulkanen van IJsland. Bárðarbunga bijvoorbeeld, had een uitbarsting in september/oktober 1996. De vulkanische meren, zoals het Grimsvötn veroorzaakten een modderlawine in 1996. deze moderlawinen heeft veel verwoest op deze foto is goed te zien wat deze moderlawine verwoest heeft. toen hebben we een boot tocht gemaakt over de meren van de
Dsc01064
gletsjer veel mooie ijsschotsen gezien. De volgende dag naar Raufarhöfn waar we op een bijna uiterste noordelijk puntje van ijsland, waar ook het hotel is. Op de foto ziet u een vuurtoren dat betekend dat u op het uiterste noordlijke puntje bent en hier ziet u de
Dsc01159
Dsc01162
uitzicht. Op naar de volgende dag naar Mývatn deze zin betekend de mugenmeer. Waar wij zaten en overnachten waren weinig mugen maar in het westen van het land zijn er meer mugen deze mugen als je mond open houd en praat vliegen ze naar binnen en ze vliegen de hele tijd om je heen in een groten groep. naar twee dagen daar te heeben rond gekeken in Mývatn gingen we een mooie en zwaren klim tocht gemaakt op een voormalige uitgestorven vulkaan krater de krafla na deze zwaren tocht klomen we. richting het schilderachtige havenplaatsje Husavik. Húsavík betekent zoiets als Huizenbaai, en de naam is al meerdere eeuwen oud. De zweedse zeeman Garðar Svavarsson stuitte, na door een storm afgedreven te zijn, omstreeks het jaar 875 onverwachts op het land. Hij ging aan land, bouwde zich een onderkomen en verbleef daar slechts één winter. Deze plek noemde hij Húsavík. En daar gingen we aan boord van een boot om bultrugwalvisen te zien ik heb zelf twee gezien moeilijk om er een foto van te maken. je kan ze zien in de foto album. De reis ging veder naar Akureyri de een na grootste stad van Ijsland waar we een bezoekje namen. De dezefde dag zijn we richting het Schiereiland Vatnsnes. Langs deze ruige kust wemelt het van de Zeehonden en verschillende Zeevogels. We hebben een overnachting gemaakt in Hvammstangi waar maar paar huisjes stonden de volgende dag moesten we een einde rijden richting Stykkisholmur dat is een Schieeiland waar we ook een mooie boot tocht van ruim twee uur,en op die boot kon je als je zin had wat zeeschelpen en zee egels eten die werden daar vers gevangen waar je bij stond. De laatste dag van de reis gingen we naar Reykjavik een hele mooi plaats van Ijsland met verschildend kleuren huisje daar een overnachting gemaakt om de volgende maakte we op om naar Keflavik te gaan waar we weer op de vliegtuig stapten.,

Deze land is echt om aantebevelen om er eens heen te gaan

EINDE